Pages

Selasa, 18 September 2012

Lari Dari Takdir

Apabila kita mengetahui sesuatu perkara yang menghalangi perjalanan kita dalam mencapai matlamat kehidupan dan kemudian kita mengambil langkah untuk mengubahnya, bukanlah bermakna kita lari dari takdir yang telah ditentukan oleh Allah swt dan bukan juga bermakna kita telah mengetahui apa yang telah ditakdirkan oleh Allah swt kepada kita.

Terdapat empat tahapan dalam perlaksanaan takdir Allah swt iaitu:
1) Penetapan Ilmu Allah semenjak Azali-berdasarkan firman Allah swt di dalam al-Quran yang bermaksud: "Allah yang menciptakan tujuh petala langit dan bumi begitu juga. Di tengah-tengah semuanya turunlah perintah Allah, supaya kamu mengetahui, bahawa Allah itu berkuasa atas segala sesuatu dan bahawa pengetahuan Allah meliputi segala sesuatu." (At-Talaq:12)

2) Martabat Al Kitabah iaitu segala sesuatu yang tercatit di Luh Mahfuz. Di waktu ini kedudukan takdir itu belum putus ertinya masih menerima perubahan. Takdir ini dinamakan Takdir Muallaq. Sepertimana yang dinyatakan dalam firmanNya yang bermaksud; "Allah menghapuskan apa yang dikehendaki-Nya, dan pada sisi-Nya ada ibu kitab." (Ar-Ra'd:39)

Ketetapan Allah swt boleh berubah dengan kehendak Allah swt jua serta ia boleh berubah dengan doa dan perbuatan yang baik. Sepertimana Sabda Baginda Rasulullah saw yang bermaksud; "Tiada yang boleh menolak takdir melainkan doa dan tidak ada yang boleh memanjangkan umur kecuali perbuatan baik." Hadis Riwayat Tarmidzi.

3) Martabat Masyiah An Nafizah adalah kehendak Allah swt yang terlaksana. Maksudnya disini, keadaan ini adalah ketentuan yang tidak dapat lagi ditolak dan dihindari. Tidak ada satu kekuatan pun yang dapat melemahkan Qudrah Allah swt. Hal ini termaktub di dalam firman Allah swt yang bermaksud: "Dan kamu tidak mengkehendaki, kecuali Allah yang mengkehendaki, Tuhan Semesta Alam." (At-Taqwir:29)
4) Pengakuan yang kukuh bahawa sesungguhnya Allah swt yang mewujudkan sesuatu. Allah swt jualah yang mengetahui segala hikmah yang tersembunyi disebalik setiap kejadian. 
Ini bermakna selagi sesuatu itu tidak dilaksanakan oleh Allah swt maka kita masih boleh berusaha dan berdoa mengharapkan agar sesuatu itu menjadi sebaliknya. Walaubagaimanapun, tidaklah bermakna, hal yang terjadi itu diluar takdir Allah swt. Semua yang terjadi adalah dalam ketentuan dan takdir Allah jua kerana Allah swt yang menetapkan, memadam dan melaksanakan apa yang Dia kehendaki.
Lalu, tiadalah salahnya jika kita menggunakan kaedah Kuasa 99 Nama ini untuk mengenal pasti punca permasalahan yang dihadapi kemudiannya berdoa mahupun bertindak selaras dengan KUNCI penyelesaian masalah yang ditemui di dalam kaedah ini kerana Allah jualah yang berkehendak untuk kita mempelajari ilmu ini dengan menemukan ilmu Kuasa 99 Nama kepada kita. Allah jualah yang memahamkan kita dengan ilmu ini dan Dia jugalah yang menentukan sama ada usaha kita itu memberikan impak seperti yang kita kehendaki atau sebaliknya.
Jika Sahabat Rasulullah saw, Abdullah bin Mas'ud pun berdoa: "Ya Allah! Jika Engkau mentaqdirkanku di dalam mereka yang berbahagia, maka tetapkanlah. Dan jika Engkau menetapkan aku termasuk ke dalam mereka yang celaka maka hapuskanlah taqdir itu dariku dan pindahkan aku kepada mereka yang mendapat kebahagiaan. Sesungguhnya Engkau menghapus apa yang Engkau kehendaki dan menetapkan apa yang Engkau kehendaki. Dan di sisiMU lah Ummul Kitab." Maka adakah salah jika kita yang jahil, lemah, fakir dan serba kekurangan ini, tidak boleh untuk meminta sesuatu yang seperti ini?
Ingat! Anda mempunyai kebebasan berkehendak... Maka gunakanlah akal fikiran yang waras kurniaan Allah swt untuk membuat keputusan yang betul.

#Sumber rujukkan Buku Huraian Iman dan Ilmu Tauhid karangan Ustaz Shamsul Mohd Nor.

1 ulasan:

  1. The Best Casino Sites in Canada 2021 | DrmChen's
    Casino Sites in Canada · 군포 출장마사지 Deposit Bonus 경산 출장마사지 · 상주 출장샵 Casino Free 전라북도 출장안마 Spins · Deposit Bonus · No Deposit Bonus · No Deposit Bonus · New Casino Bonus 의정부 출장마사지 · Free Spins.

    BalasPadam