Pages

Rabu, 5 September 2012

It's A Real DNA

Potensi diri telah wujud dalam diri setiap insan sejak kelahirannya, malah dibawa daripada gen ibu dan bapa sejak dalam kandungan lagi. Potensi ini ibarat isi padu air terjun yang berkumpul di puncak gunung atau takungan air empangan di tanah tinggi, bersedia untuk turun ke kontur yang lebih rendah mengikut ketinggian masing-masing.

Jika air terjun itu tinggi, maka besar dan tinggilah potensinya hingga mampu untuk menjadi pemandangan yang indah, menjadi tempat berkelah dan pelancongan, malah mengeluarkan bunyi yang menggerunkan dan kadang-kadang menghasilkan lingkaran tujuh warna pelangi yang cantik.

Takungan air di empangan pula mempunyai potensi yang tinggi untuk menghasilkan kuasa elektrik yang bermanfaat untuk keselesaan hidup umat manusia.

Potensi dalam diri manusia akan keluar melalui sembilan bidang atau skop di atas untuk menghasilkan pencapaian, kejayaan dan kecemerlangan.
 
Begitulah uniknya manusia ciptaan Allah swt yang mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri, namun saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain. Benar, manusia bukan lemah tetapi unik. Dengan mengenali potensi diri yang masih terpendam dalam diri individu, kejayaan lebih mudah untuk dicapai.

-Dato' Haji Muhammad Zakaria.

*Teringat komen salah seorang peserta yang hadir ke program Kuasa 99 Nama, katanya: "It's really a real DNA". Sebabnya dia dapat melihat bagaimana asma-asma Allah swt yang ada pada ibu bapanya, turut mempengaruhi dirinya.

Jadi kenapa masih ada yang tidak baik?
 
Hal ini mengingatkan saya pada cerita anak harimau yang turut di muatkan dalam artikel yang sama;
 
seekor anak harimau tersesat ke dalam kumpulan anak-anak kambing di padang rumput. ketika bermain-main, anak-anak kambing begitu berbangga memiliki sepasang tanduk yang baru tumbuh di kepala masing2. Malangnya si anak harimau puas meraba-ra
ba kepalanya, namun tiada tanda-tanda sebarang rupa tanduk akan tumbuh.

menjelang senja anak harimau kembali menemui ibunya di hutan lalu memprotes: "Ibu, mengapa kita tidak ada tanduk seperti kambing?"
 
 
"anakku, kambing hanya mempunyai tanduk yang hitam dan kasar, tetapi kamu sebenarnya memiliki sepasang taring yang lebih cantik, putih dan kuat di dalam mulutmu," sambil menunjukkan sepasang taring yang mula tumbuh di dalam mulut anak harimau.

"malah kamu mampu mengaum dengan lebih kuat dan menakutkan haiwan lain, sedangkan kambing hanya boleh mengembek sahaja."

pengajarannya, janganlah berasa rendah diri dengan kelebihan yang dimiliki orang lain sedangkan Allah swt memberikan kita bermacam2 kelebihan yang belum kita ketahui dan masih terpendam dalam diri kita.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan