Pages

Isnin, 8 Oktober 2012

Signal Masa Berbicara

Saya nak kongsikan sedikit tentang "signal masa berbicara". Apa yang saya maksudkan sebagai signal masa berbicara ini adalah waktu2 tertentu yang Allah swt sediakan khusus untuk kita berbicara/berdoa kepada Nya.

Masa umum adalah pada waktu Dhuha, waktu asar, waktu hujan turun, waktu solat malam dan lain2 waktu sepertimana yang digariskan oleh Ulama. Namun ada juga waktu khusus untuk kita sebenarnya. Mcm mana nak tahu itu adalah sesi khas untuk kita?

Pernah anda rasa terdetik dihati anda secara tiba-tiba untuk bersedekah, solat sunat, sedih atau bergantung harap kepada Allah? Jika YA, itu adalah signal yang saya maksudkan. Dari ilmu yang s
aya pelajari, sewaktu ini kita dilawati oleh Malaikat Izrail untuk periksa sama ada telah sampai masa kita untuk kembali ke rahmatullah atau belum. Jadi ROH kita akan memberikan "signal" tentang kehadirannya kerana mata kasar kita tak nampak.

Jadi bila anda dapat "signal" ini, gunakanlah dengan sebaik2nya... kerana peratus untuk Allah menerima taubat anda, menerima permintaan anda adalah tinggi...
Menurut pemahaman saya, kita dilawati sebanyak 70 kali sehari. Ini bermaknadalam tempoh 20.5 minit, kita akan dilawati oleh Malaikat Izrail ini. Adakah kita perasan?

Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: "Bahawa malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang sedang gelak ketawa. Maka berkata Izrail: Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok bergelak ketawa."

Mudah-mudahan selepas ini, kita akan lebih peka terhadap signal ini. Waktu terbaik untuk anda mengAKTIFkan Internal Dialogue bersama Allah swt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan