Pages

Isnin, 1 Oktober 2012

Abdi Allah Al-Malik dan Al-Malikul Mulk



Baginda Rasulullah saw telah bersabda, “Setiap orang daripada kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin itu bertanggungjawab mengenai apa yang dipimpinnya”
(Riwayat Bukhari danMuslim)

Menjadi pembuka kepada perbincangan kita pada kali ini. Sudahkah anda menghayati akhlak selaku pemimpin yang menzahirkan Asma Allah Al-Malik (Ketua/Raja) dan Al-Malikul Mulk (Pemilik Kerajaan)? Jika belum dan masih lagi tidak pasti dengan gaya kepimpinan anda, teruslah membaca mudah-mudahan perkongsian berikut akan bermanfaat untuk kita semua.

Abu Zar Al-Ghaffari meriwayatkan, beliau berkata kepada Rasulullah saw: “Tidakkah Tuan hendak melantik saya untuk mengetuai sesuatu urusan? Rasulullah S.A.W menepuk bahu saya dan berkata; Wahai Abu Zar, engkau adalah lemah, sedangkan pemimpin itu suatu amanah. Di hari kiamat ia adalah kehinaan dan penyesalan melainkan mereka yang mengambilnya dengan hak dan menunaikan kewajipan yang ditentukan di dalamnya”.

Abu Zar bukanlah seorang yang tidak taat kepada Allah dan dikuasai nafsu tetapi dia adalah seorang manusia yang lemah dalam mengambil tindakan, dia adalah seorang yang lurus hati dan mempunyai kelemahan yang menghalangnya bersikap tegas kepada kawan dan lawan. Itu pun dianggap oleh Rasulullah saw sebagai seorang yang lemah dan tidak layak memimpin apatah lagi orang yang kalah di hadapan nafsu, jahil dan tidak beramal.
 
Melalui kaedah Kuasa99Nama, ciri kepimpinan setiap individu dapat dibongkar dan potensi sebenar selaku seorang pemimpin yang mewakili Allah Al-Malik serta Allah Al-Malikul Mulk dapat diketengahkan kepada masyarakat yang merupakan hamba-hamba Allah swt jua. Seperti mana yang diperjelaskan oleh Hamka dalam mentafsirkan Surah al-Israa’, 17 ayat 84 yang bermaksud;

Katakanlah (wahai Muhammad): "Tiap-tiap seorang beramal menurut pembawaan jiwanya sendiri; maka Tuhan kamu lebih mengetahui siapakah (di antara kamu) yang lebih betul jalannya".

Jelas Hamka, kata syaakilah yang terdapat pada ayat di atas diartikan ‘bawaan’ atau ‘bakat’. Beliau menjelaskan lebih lanjut, bahwa tiap-tiap manusia itu ada pembawaannya masing-masing yang telah ditentukan oleh Allah SWT sejak masih dalam rahim ibu. Pembawaan/bakat, Allah ciptakan bermacam-macam, sehingga yang satu tidak serupa dengan yang lain. Maka menurut ayat tersebut, manusia diperintahkan bekerja selama hidup di dunia ini, menurut bawaannya masing-masing.
 
Oleh yang demikian kita seharusnya cuba menggali dan mengenali diri kita sendiri serta memahami bakat serta bawaan kita dalam proses memimpin yang bukan sahaja tertumpu kepada memimpin sesebuah Negara, jabatan, organisasi, keluarga malahan memimpin diri sendiri agar mentaati setiap perintah Allah swt dan meninggalkan segala larangan Nya sepertimana yang termaktub di dalam al-Quran.

Berbakatkah anda sebagai pemimpin?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan