Pages

Ahad, 14 Oktober 2012

Allah As-Salam

As-Salam bermaksud Yang Maha Sejahtera. Allah swt yang memegang teraju dan kunci utama segala keselamatan seluruh alam atau yang menyelamatkan alam ini seluruhnya. Zatnya adalah Yang Maha sejahtera dari segala mara bahaya yang biasa menimpa
makluknya.

Berakhlak dengan nama Allah As-Salam ini, seorang mukmin itu menjadi sumber atau pelopor kedamaian, keamanan dalam masyarakat, menjadi pemaaf dan ramah serta sanggup membalas kejahatan dengan kebaikan. Mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini.

Cer tengok hadis yang dibaca sahabat kita ni...
Berdoa dengan Asma Allah As-Salam;

Ya Allah, Engkaulah As-Salam, dari Mu bersumber as-Salam dan kepada Mu pula kembalinya. Hidupkanlah kami, Ya Allah, di dunia ini dengan As-Salam dan masukkanlah kami kelak di negeri As-Salam (syurga). Maha Suci Engkau, Maha Mulia Engkau, Ya Dzal Jalal wal Ikram.

Ya Allah, serasikanlah antara hati-hati kami, perbaikilah hubungan sesama kami, tunjukkanlah kami jalan-jalan kesejahteraan, selamatkanlah kami daripada pelbagai kegelapan kepada cahaya.
Wahai Tuhanku, sesungguhnya segala kesejahteraan (salam), penyerahan diri (tasliim) dan keselamatan dari segala mara bahaya, semuanya bersumber dari tajalli nama Mu As-Salam. Maka nyalakanlah cahaya kesejahteraan dan keselamatan dalam hatiku, agar aku terhindar dari segala musuh.

Selamatkanlah agamaku dengan sifat-sifat yang terpuji dan mulia. Hadapkanlah wajahku kepada Mu dengan cahaya nama Mu As-Salam, agar aku dapat sampai dengan selamat dan sejahtera menuju syurga Mu dengan berpegang pada syariat Mu. Selamatkanlah aku dari segala penyakit, mara bahaya, malu dan segala bencana, agar telingaku kelak dapat mendengar (salam penghargaan dari Mu): Salaamun Qaulan Min Rabbin Rahim.
 

1 ulasan: