Pages

Selasa, 6 November 2012

Pasarkan produk di Facebook

Saya kongsikan tiga tips untuk pasarkan produk anda serta membina kredibiliti di Facebook:

TIP 1: Anda adalah model @ duta kepada produk anda. jadi pastikan posting anda sesuatu yang positif dan boleh menjadikan posting anda menghasilkan keuntungan hasil dari pelaburan yang dibuat.

Contoh; jika anda memasarkan produk seperti EMAS, maka tonjolkan diri anda sebagai DUTA @ MODEL emas. Caranya... tangkap la gambar anda bersama-sama emas yang anda jual, jangan tangkap gambar kucing atau yang tak berkenaan.

Ingat! Salah satu nama Allah swt adalah al-Wakil (yang Mewakili), jadi anda sebagai wakil/duta/model produk tentunya menampilkan produk bersama anda... Saya abdi Allah al-Wakil, Duta Allah dalam menerapkan Asma-asma Nya dalam kehidupan anda.

Tip2: Untuk menerima, kita harus memberi. Maka berilah sesuatu yang berkaitan dengan perniagaan anda. Tidak semestinya hadiah namun cukup sekadar perkongsian. Tujuan sebenar perkongsian adalah untuk anda menambahkan pengetahuan anda sendiri tentang produk yang anda jual.
Hal ini secara automatiknya akan meningkatkan kredibiliti anda.

Pengguna akan yakin dengan anda. Yakin bahawa anda mengetahui tentang produk yang anda jual serta anda pernah menggunakannya/mengalaminya sendiri. Hal ini bukan saja menambah nilai pengetahuan diri anda tetapi turut menambah pengetahuan orang lain yang membaca perkongsian anda.

Dari ilmu yang diperturunkan oleh sahabat saya, bila mana nak kongsi jangan terlalu berlebihan. Cukup sekadar 3 hingga 5 posting sehari dengan jarak masa, pagi-petang-malam.

Nak kongsi apa? Saya bagikan contoh. Jika anda adalah pengusaha makanan, kongsikan makanan paling special yang akan anda hidangkan pada hari tersebut pada waktu pagi... bila ada yang datang makan pada sebelah tengaharinya dan makan makanan tersebut, cepat2 ambil gambar dan post ke fb pada waktu tengaharinya. sebelah malamnya pula ceritakan khasiat makanan yang anda hidangkan pada hari tersebut atau dari mana anda mendapat idea untuk menghasilkan makanan yang sebegitu sedap.

Kalau anda berani... kongsikan resepi masakan anda itu, kerana saya percaya... orang yang cuba resepi anda akan ke kedai anda untuk makan resepi yang dikongsikan sebab nak bandingkan dengan rasa hasil masakan anda. :)

Tip3: Sebenarnya mudah saja untuk anda kongsikan sesuatu yang baik kepada sahabat2 anda biarpun tidak punya banyak masa. Nak buat bagaimana? mudah saja... dengan melihat sesuatu yang baik di wall sahabat2 yang lain atau yang terpapar diwall anda, anda hanya perlu klik LIKE dan SHARE. Semasa share, tentunya perlu diletakkan sesuatu kata-kata, maka anda letakkanlah sesuatu komen disitu... contohnya, "sahabat ini telah banyak membantu saya melalui ideanya, semoga anda juga dapat manfaat dari perkongsian ini... (letakkan tagline anda) *Simple. Interesting. Different. Empower - bersama Kuasa99Nama (nama produk anda).

Elakkan daripada komen berbentuk menjual. kerana matlamat utama adalah untuk membina rangkaian melalui credibility.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan